Na letnej škole sme sa venovali silným stránkam i otázkam vízie, či osobnej moci

Posledný augustový týždeň sme strávili s účastíkmi Komenského inštitútu na Zaježovej. Venovali sme sa silným stránkam, otázkam vízie, osobnej moci, či ranku. Skupina akčných učiteľov z celého Slovenska už začala svoju ročnú púť.

 

Ako pracovať s osobnou mocou?

 

Aký je môj rank? Mali by sme stavať na našich silných stránkach, či skôr rozvíjať tie slabé? A ako to preniesť do výučby? Ako byť lídrom, ktorý napĺňa svoju misiu? Je vnútorná práca s emóciami učiteľa dôležitá? A vieme s ňou vlastne narábať?
Takéto a podobné otázky si kládli účastníci pilotného ročníka Komenského inštitútu. Diskutovali o nich od rána do večera, päť dní na lazoch v Zaježovej – v seminárkach, na lúkach, či v saune, spolu so špičkovými odborníkmi akými sú Sylvia Ondrisová, Vlado Burjan či Peter Dráľ.

„Každý je génius, no ak súdite rybu podľa jej schopnosti šplhať sa po stromoch, prežije celý svoj život vo viere, že je hlúpa.“ – Albert Einstein

 

Prečo máme rozvíjať silné stránky?

 

Navštívil nás aj Jan Mühlfeit, bývalý prezident Microsoftu pre Európu, ktorý nám okrem iného povedal pekný príbeh o zajačikovi:
Zajačik príde natešený po prvom dni v škole domov: „Mami, mami, súťažili sme v skokoch a vyhral som.“
Na druhý deň príde už trochu menej radostný, ale stále šťastný: „Súťažili sme v behu a skončil som tretí.“
Ďalší deň príde zajačik domov mĺkvy. Po hodine plaču povie, čo sa stalo: „Súťažili sme v plávani a skončil som posledný.“ Mamka zajačica ho povzbudzuje: „Ale no, však to je v poriadku, si dobrý v behu a výborný v skokoch, nevadí, že plávanie Ti až tak nejde.“
„Ale keď pani učiteľka mi povedala, že od teraz budem musieť pracovať iba na tom plávaní,“ odpovedá zajačik.

Tento príbeh sa nápadne podobá na niečo, čo sa často deje na školách. Posilňovanie slabých stránok je však iba prevenciou voči nezdarom. Ak chceme byť naozaj špičkoví, ak chceme, aby naše deti boli špičkové, sú to práve silné stránky, ktoré potrebujeme spoznať, rozvíjať a využívať.

Naši účastníci začali pracovať na svojich mikroprojektoch. Teší nás, že prinášajú nove pohľady a hľadajú možnosti, ich nápady Vám čoskoro predstavíme. Veríme, že budete spolu s nami prinášať praktické reformy nášho školstva a začneme práve vo svojich triedach a školách.

 

„…na porade som všetkým povedala o mojom mikroprojekte, zatiahla som do toho ďalšich  6 šikovných ľudí, myslím si, že to je cesta, preniesť to nadšenie na druhých :-)“ – Dadka, účastníčka KI 2016/2017